سایت کامپیوتری

سایت کامپیوتری

سایت کامپیوتری

سایت کامپیوتری

  • ۰
  • ۰


DSSS
DSSS یا Direct-Sequence Spread Spectrum ، بطور کلی یکی از تکنیک های مدولاسیونِ Spread-Spectrum میباشد ، که در جهت کاهش کلی تداخل سیگنال ها همانند FHSS مورد استفاده قرار میگیرد.
این مکانیزم ، از یکسری کانال های عریض استفاده میکند ، که میتواند مدولاسیون های پیچیده را پشتیبانی کند.

    نکته : موضوع جالب و قابل توجه در مورد DSSS این است که عرض یا در واقع پهنای باند هرکدام از کانال های آن 22MHz میباشد در صورتی همانطور که در قبل نیز اشاره کردیم ، حدااکثر نرخ داده 11Mbps میباشد.
    نکته : این کانال های عریض ، با گسترش داده ها باعث تقویت آنها میشود و این انعطاف پذیری برای تقویت داده ها منجر به اختلال بیشتر میشود.

برای مثال : در باند 2.4GHz که در آن از DSSS استفاده شده است ، تعداد 14 کانال وجود دارد ، اما تنها 3 کانال با یکدیگر تداخل ندارند.

DSSS Overlap

DSSS ، داده ها را تحت یک جریان سریالی ( زنجیره ای ) انتقال میدهد ، به نحوی که در یک زمان فقط 1 بیت از داده میتواند منتقل شود.
در این شیوه اینطور بنظر میرسد که یک روش بسیار ساده ایست که بیت های داده به ترتیب در فرستنده وایرلسی ذخیره میشوند ؛ اما همانطور که میدانید ، سیگنال های RF معمولا توسط عوامل بیرونی همانند : نویز یا اختلال های محیطی تاثیر میپذیرند .
برای همین ، فرستنده های داده های وایرلس چندین عملکرد را ارائه میکنند تا در جریان انتقال ، داده ها کمتر در معرض عوامل تضعیف کننده قرار بگیرند در طول مسیر که این مکانیزم و سازوکار ها عبارتند از :

1- Scrambler ( درهم سازی ) : در این روش ، داده ای (بیتی از داده) که منتظر تا ارسال شود ، برای اولین بار در یک شیوه ای از پیش تعیین شده با توجه به سازوکاری ، بجای توالی های طولانی که از بیت های 0 و 1 تشکیل شده اند ، بصورت تصادفی یا رندومی داده ها را بصورت رشته های 0 و 1 بیتی تشکیل میدهد که این کار از اختلال بیشتر ، جلوگیری میکند.
2- Coder ( رمز گذاری) : در این روش هر بیت از داده ، به نوعی تبدیل به بیت های چندگانه اطلاعات میشود که که شامل الگو هایی میباشد که با دقت تنظیم یا دستکاری میشوند ؛ این الگو ها میتواند استفاده شوند تا سیگنال هارا از خطاها ، نویز ها و اختلال ها محافظت کند.

    نکته : هرکدام از این بیت های کد شده به " چیپ " معروف هستند.
    نکته : گروه کاملی از این چیپ ها که در واقع بیت یک داده را نشان میدهند ، تحت عنوان " Symbol " شناخته میشوند.

DSSS ، از دو تکنیک برای رمزگذاری استفاده میکنند : 1. Barker codes و 2. Complementary Code Keying یا CCK
3- Interleaver ( برگ سفید لای صفحات کتابی گذاشتن ) : [ دوستان این مکانیزم را اگر بخوایم به فارسی ترجمه کنیم ، با مفهوم اصلیش هیچ سنخیتی نخواهد داشت. پس لطفا به معنای فارسی اون توجهی نفرمایید. ]
در این روش ، Symbolها که در قبل نیز اشاره شد ، به بلوک های جداگانه ای تقسیم میشوند . این چه مزیتی میتواند داشته باشد؟! مزیت آن در اینجا مشخص میشود که هرچقدر هم اصطلاحا انفجار پارازیت ها و نویز ها وجود داشته باشد ، فقط بر روی یک بلوک تاثیر خواهد گذاشت ، نه همه آنها .
4- Modulator ( تلفیق کننده ) : بیت های که در هر Symbol وجود دارد ، برای تغییر یا اصطلاحا Modulate کردنِ Phase های سیگنال حامل داده استفاده میشود. این روش به سیگنال های RF این امکان را میدهد تا مقادیر اندکی از داده های باینری را حمل کند.


DSSS2


    نکته : DSSS ، در طول زمان تکامل یافته است تا نرخ داده هایی را که در سیگنال های RF منتقل میشوند را افزایش دهد .

  • ۹۶/۰۲/۰۳
  • helpingsystem helpingsystem

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی